Täällä Pohjantähden alla on Väinö Linnan kirjoittama
romaanitrilogia, jonka tapahtumat sijoittuvat 1880- luvulta aina 1950-luvun
alkupuolelle asti. Tapahtumapaikkana on senaikainen Suomi. Pääosaan
tapahtumista nousevat Suomen sisällissota ja toinen maailmansota. Trilogian
päähenkilöitä ovat ensimmäisessä osassa Jussi ja Alma Koskela. Se alkaa siitä,
kun Jussi Koskela alkaa rakentaa omaa torppaa ja kuivattaa sen mailla olevia
soita viljelysmaiksi. Kirjan loppupuolella heidän esikoisensa Akseli Koskela
nousee merkittävämpään osaan ja pitää siitä kiinni aina viimeisen osan loppuun
asti. Juoni kuvaankin hänen kasvutarinaansa.
Elämä on kovaa työtä ja se
jättää jälkensä sen keskellä kasvavaan Akseliin. Mentyään naimisiin hän saa
torpan omistukseensa. Elämä ei helpotu yhtään, sillä kun Elina odottaa kolmatta
lastaan, Akseli veljineen joutuu sisällissotaan. Ainoastaan Akseli selviytyy
elossa. Akseli ja Elina saavat lisää lapsia, ja elämä alkaa vaikeuksien jälkeen
pikkuhiljaa hymyillä. Akseli on kuitenkin ehdonalaisessa vankeudessa ja se vaikuttaa
joidenkin kyläläisten suhtautumiseen. Seuraava takaisku on kuitenkin jo
odottamassa nurkan takana. Tällä kertaa se on toisen maailmansodan muodossa.
Koskelan kolmas sukupolvi, Elinan ja Akselin kolme vanhinta poikaa joutuvat
talvisodan rintamalle. Vain Vilho palaa takaisin. Hän ei kuitenkaan jää kotiin,
vaan menee upseerikouluun. Tämä on kova isku isälle, joka olisi toivonut että
poika muuttaa takaisin kotiin ja jossain vaiheessa ottaa torpan omistukseensa.
Vilho saavuttaa luutnantin arvon, mutta jatkosodan syttyessä joutuu takaisin
rintamalle ja kaatuu siellä. Viimeisen osan loppupuolella myös Akseli kuolee
sydänkohtaukseen.
Täällä Pohjantähden alla on melko tyypillinen historiallinen
romaanitrilogia. Se on kuitenkin kirjoitettu hyvin realistisesti ja tosiasioita
kaunistelematta. Sen onkin sanottu olevan hyvä teos sosiaalihistorian
kansantajuistamiseksi.
Julkaisemisaikanaan trilogia
oli mielenkiintoisessa asemassa, koska se kertoi sisällissodasta häviäjän
näkökulmasta. Se myös vaikutti historiantulkintaan murentamalla harhakäsitystä
vapaussodasta.
Ennen
kirjan julkaisua vallalla oli hyvin voimakas harhakäsitys valkoisten
ylempiarvoisuudesta ja paremmuudesta. Siksi kirja, vaikkakin se herätti kohua,
oli myös arvokas teos suomalaisille. Trilogia osaltaan vaikutti suomalaisten
yhdistymiseen ja kahtiajaottelun poistumiseen.
Sen perusteella he oppivat ymmärtämään sisällissotaa neutraalimmalla
tavalla.
Kerronta
trilogiassa oli joustavaa ja selkeää. Se kulki luonnollisesti eteenpäin kuljettaen
lukijaansa kevyesti mukanaan. Kuvaukset elämästä olivat suoria ja rehellisiä.
Vaikka trilogian päällimmäisenä teemana oli ahkeruus, periksiantamattomuus ja
sitkeys, niin silti ihmiselle luontainen herkkyys ja haaveellisuus pilkotti
kaiken sen synkkyyden läpi. Esimerkiksi Jussin kuoleman jälkeen Linna kuvaa
kauniisti tuvan elämää: ”---sellainen
seikka kuin tuvan lattiassa hohtava ikkunaneliön kuva. Näin käy varsinkin kun
se tulee yhä korkeampia ja korkeampia kaaria tekevästä auringosta, siis joskus
keskitalven jälkeen. Elina kehräsi ja ottaessaan kopasta haituvia, hän huomasi
niiden lämmenneen, kun ne sattuivat olemaan tuon valoneliön kohdalla. Kehruun
nostattama tomu leijui ilmassa. Tupa runoili.”
Kuin vastakohtana tälle kauniille
runollisuudelle oli yhä vieläkin tiukassa oleva käsitys siitä, että mies ei ole
mies, jos liian herkäksi rupeaa. Kyseinen asenne käy hyvin ilmi tapauksesta,
joka sattui Akselin ja Elinan poikien vielä ollessa pieniä. Kun nuorin jätti
oman keppikuormansa kantamatta, ei hänelle siitä vihaisia oltu, tokaistiin
vain, että ”Kuinkas sinä semmoista teet?
Ei mies sillä lailla kesken heitä.” Seuraavassa kappaleessa selitetään
hieman asiaa: ” Tällaisiin sanontoihin
sisältyi valtaosa poikien kasvatuksesta. --tuollaiset haasteenomaiset
vetoomukset miehen kunniaan ruoskivat pahemmin kuin vitsa. Oli häpeällistä
valittaa, oli häpeällistä itkeä, oli häpeällistä hakea apua vanhemmilta, oli
häpeällistä väsyä ja ylipäänsä oli häpeällistä olla epämiehekäs ja osoittaa
minkäänlaisia tunteita.”
Akseli ja Elina ovat
muodostuneet merkittäviksi suomalaisuuden ja suomalaisen sisukkuuden
vertauskuviksi. He ikään kuin symboloivat kaikkia niitä miehiä ja naisia
ankaralla työnteolla ja vahvasti käyneet taistelua itsensä puolesta. Akselin
kasvutarina myös omalta osaltaan kuvaa suomalaiseen kansaan syvään juurtunutta
sisukkuutta, jäyhyyttä ja periksiantamattomuutta. Vaikka kansainvälistymisen
tuulet ovat tuoneet Suomeen uusia käyttäytymismalleja, silti suomalaiset ennen
muuta arvostavat ahkeraa työntekoa ja tarmokkuutta, ja vasta sitten muita
hyveitä kuten sosiaalisuutta tai ulospäinsuuntautuneisuutta. Tämä ajattelutapa
on lähtöisin jostain hyvin kaukaa historiasta, mutta varmasti ne vaikeat
tapahtumat joita Pohjantähdessäkin kuvaillaan,
ovat edesauttaneet tuon ajatusmallin voimistumista ja kiinnittymistä
suomalaiseen kansanluonteeseen.
Loppujen lopuksi, trilogia
kuitenkin kuvaa tavallista suomalaista talonpoikaiselämää iloineen ja
suruineen. Talonpoikia, jotka joutuivat joko tahtomattaan tai asiaa edistäneenä
kokemaan Suomen historian mullistavimman murroksen. Vaikka aika oli hyvin
erilainen trilogian tapahtuma-aikana, henkilöiden ajattelutavasta löytyy paljon
yhtäläisyyksiä nykyajan suomalaisen ajatusmaailman kanssa.
Romaanisarjan
viimeisen osan loppu kokoaa kauniisti tapahtumat yhteen. Siinä kerrotaan Janne
Kivivuoren käynnistä Koskelaan. Veljen näkeminen tuo Elinalle paljon haikeita
muistoja mieleen. Hänen ajatuksiinsa palaavat ”koti, vanhemmat, Akseli ja sen mukana paljon muuta”. Lopetus ei varsinaisesti
ole surullinen, mutta kovin haikea kyllä. Lukijalta eivät ole kyyneleet
kaukana. Viimeisen sivun sanat muistuttavat lukijaansa niin selvästi elämän
kovuudesta ja rajallisuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti